Intensiteit 2006

De kunst van Eten

Eetproblemen komen zeer frequent bij kinderen voor. Eten is voor deze kinderen een kunst/behendigheid die niet doodgewoon is maar wel noodzakelijk want zonder eten kan niemand leven. Eten wordt door persoonlijke, situationele, relationele en culturele factoren beïnvloed waardoor eetproblemen er in allerlei soorten en maten zijn.

De kunst om het kind te helpen leren dermate te eten dat het zich ontwikkelt en groeit is Kim haar levensmissie. ‘Help mij leren beter te eten’.

Eetproblemen die Kim in haar werk ziet hangen samen met:

Het niet durven eten;

• angst voor controle verlies/ eetbuien
  • angst om dik(ker) te worden
  • angst voor misselijkheid en overgeven
  • angst om te voelen en te denken
  • dwanggedachten en dwanghandelingen rondom eten
  • innerlijke stem in het hoofd verbiedt om te eten
  • angst voor het leven/ jezelf niet kunnen voorzien van betekenis in onze samenleving waarin beroepsmatig en materieel succes het doel lijkt te zijn

Het niet willen eten;

• eten niet herkent als eten en/of niet beoordeelt als veilig om te eten
  • derealisatie is het contact met de werkelijkheid kwijt zijn samenhangend met uithongering waardoor dwangvoeding nodig is

Het niet (voldoende) kunnen eten;

• problemen met prikkelverwerking waarbij geen hongergevoel, structuur, smaak, geur, kleur en temperatuur van eten en omgeving bepalend zijn
  • spierkracht om te kauwen onvoldoende is
  • conditie onvoldoende is bij een hartafwijking
  • medicatie die van invloed op de eetlust is

Het niet (zelfstandig) mogen eten;

• coördinatie bij slikken onvoldoende is/ verslikken bij een neurologische aandoening waardoor er eten in de luchtpijp komt en een longontsteking ontstaat. Indien dit vaak gebeurt wordt voeding via een sonde gegeven
  • van een eiwit zoals gluten de ziekte coeliakie omdat het een ontstekingsreactie in het darmslijmvlies geeft
  • alleen een kunstmatige vloeibare voeding mogen drinken om de opvlamming bij een ontstekingsziekte van de darm bij de ziekte van crohn te verhelpen
  • aan de beademingsmachine (na een operatie) op de intensive care. Voeding wordt via een sonde en/of direct in de bloedbaan via een infuus gegeven

Een eetprobleem dat zo langdurig bestaat of ernstig is dat het de ontwikkeling en groei van het kind bedreigt is een eetstoornis. Om een eetprobleem als eetstoornis te diagnosticeren maken we gebruik van een officieel classificatie systeem de DMS-V waarin de criteria voor elke eetstoornis staan beschreven.

Kim beschouwt kunst als therapie om jezelf te leren kennen en te laten zien wie je bent. Kunst helpt haar al vanaf haar jeugd om ervaringen vast te houden, door te zetten, te weten wie ze is en waardig verdriet te tonen.

Beeldhouwen in marmer is de kunstvorm waarin ze zich heden het meest uit. Zonder vooropgezet plan vindt ze de ruimte die de vorm tot beeld maakt door het weghakken van steen. Het beeldhouwen vereist durven doen, keuzes maken, geduldig zijn en volharden en dan volgt het beeld als vanzelf. Deze vaardigheden zijn ook in haar werk om het kind te helpen leren dermate te eten dat het zich ontwikkelt en groeit nodig.

Vanuit de Nederlandse Academie voor Eetstoornissen (NAE) is ze lid van een Special Interest Group (SIG) Beeldende therapie. Deze groep professionals zorgt voor het vergroten van de bekendheid en toepassen van beeldende therapie in de behandeling van eetproblemen.

Een kind dat van het eten op het bord een kunstwerkje maakt is ook een vorm van eetkunst en eten aan een kind geven kan ook kunst en vliegwerk zijn. Echter een afbeelding van eten op een schilderij is geen eetkunst maar kunsteten.

De handelsnaam Eetkunst voor haar onderneming werd met deze gedachten als vanzelf gevormd.